Elämä soljuu rauhallisesti

Olin eilen kansalaistaitokurssilla, mielenterveyden ensiapukurssilla, jonka järjestää Vaasan seudun mielenterveysseura yhdessä Kriisikeskus Valon kanssa. Kurssilla käsitellään yleisimmät häiriötekijät, jotka vaikuttavat ihmisen mielen terveyteen. Niitähän ovat masennus etunenässä, alkoholismi ja psykoosi, muun muassa. En jaksa muistaa niitä kaikkia. Kurssin tavoitteena on oppia tunnistamaan näitä häiriötekijöitä ja ohjaamaan avun piiriin ihmisiä tällaista kohdatessaan.

Teimme testin, jossa sai merkata, mitkä ovat tällä hetkellä asioita, jotka kohottavat omaa mielenterveyttäni, mitkä taas ovat uhkana sille.

Yllätyin, sillä huomasin, että elämäni ei kai koskaan ole ollut näin hyvin tässä mielessä! Ainoat uhat olivat kohdissa terveys (aika kovasti kipeytynyt oikea käsi sekä lonkka) ja työ, jota minulla on tiedossa ensi kesäkuun loppuun tällä haavaa.

Mutta nuokin asiat ovat Jumalan tiedossa ja hallussa. Olen siis pelkästään kiitollinen tässä ja tänään! Yhdyn Marian kiitosvirteen, joka löytyy Luukkaan 1. luvusta:

 Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani; sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä, ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Unettomuus on mahdollisuus

Syntymäpäivä äidin, unhoon ei jäädä voi!

Kävellen terveeksi ja ehjemmäksi?