Selviytymiskeinoja on!

Olen kiitollinen keinoista, joita olen keksinyt päästäkseni elämässä eteenpäin. En tarkoita siinä mielessä eteenpäin, että minun pitäisi tulla joksikin ihmeelliseksi tai kehittyä paremmaksi.

Ei, vaan sitä, että ylipäänsä pysyn kasassa ja jaksan nähdä elämän elämisen arvoisena. Se on välillä vaikeaa, kun uuvun ja unen puute tai yletön väsymys vaivaa. Silloin on vaan taas jotenkin noustava tilanteen yläpuolelle.

Tässäpä omia tapojani selviytyä:
- Usko ja luottamus Jumalaan on ehdoton. Ilman luottamusta siihen, että Jumala on hyvä, en kestäisi. Mutta se, että Jumala on hyvä, ei tarkoita, että elämä olisi minulle pelkkää ruusuilla tanssimista! Piikkejä löytyy, niitä on. Kaikki kärsimys on tarkoitettu kasvamiseksi, eikä se aina ole mukavaa. Mutta Jumalan kädestä otettuna sen kestää paremmin.

- Kirjoittaminen on ihmeellinen tapa selvitellä ajatuksiaan ja saada jonkinlaista järjestystä sisäiseen kaaokseen

- Puhuminen toisten ihmisten kanssa on välttämätöntä, jos on vaikeaa

- Hiljaisuuden ja yksinolon merkitys on vain kasvanut iän myötä: tarvitsen paljon aikaa olla omassa olossani!

- Virret, klassinen musiikki - ne hoitavat!

- Soittelu uruillani on hoitavaa, kitaran kanssa lauluhetket vanhainkodilla rohkaisevat: minulla on tehtävä!

- Liikkuminen, minun tapauksessani kävely, uinti, juoksukin - ne parantavat mielenterveyttä, hoitavat, eheyttävät, tekevät terveemmäksi kaikin puolin!

- Luonto, sen vaihtelut, meri!

- Säännöllinen messussa käyminen, uskovien ystävien kanssa keskustelut ja yhteinen usko. Siinä avaimia terveeseen Jumala-suhteeseen ja uskossa kasvamiseen ja sen hoitamiseen.

Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni; se on valo minun matkallani!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Unettomuus on mahdollisuus

Syntymäpäivä äidin, unhoon ei jäädä voi!

Kävellen terveeksi ja ehjemmäksi?