Virret ovat minun ylistyslauluani

Tilasin itselleni kirkkovirsikirjan. En ollut tiennyt sellaisen olemassa olosta, mutta onneksi sain vinkin asiasta. Siinä jokainen virsi on soinnutettu. Toisin sanoen ei tarvitse koraalikirjan kanssa otella, sillä se on aika lailla hankalampaa kuin soinnuilla soittaminen.

Olenpa tosi kiitollinen.

Minähän sain lahjaksi sähköurut, vai mikä sellaisen monitoimisoittimen nimi lienee virallisesti. Lähes joka päivä soittelen. Mieliala kohoaa aina monta metriä ja saatan soitella pitkäänkin.

Virret ovat minulle rakkaita varmasti sen takia, että lapsesta asti olen niitä kuullut ja niitä veisannut. Mummun kanssa, kun nukuin hänen kamarissaan alakouluikäisenä. Joskus seuroissa, jossa pääsiäisen aikaan lapsena kävin läheisellä koululla. Koulussakin niihin aikoihin veisattiin vielä.

Muistikuvat melodioista ovat sisälläni ja ne hoitavat minua.

Parin viikon päästä toimin ensi kertaa kanttorina Mikaelin seurakunnassa. Minua jännittää kovasti, mutta uskon, että selviän tehtävästä, tavalla tai toisella.


1.
Kiitos olkoon Jumalalle,
Karitsalle,
olen armoliitossa!
Minut kalliisti hän osti,
minut nosti
kadotuksen kuopasta.

2.
Armon Henki johdattakoon,
kiiruhtakoon
matkamiestä lähtemään
maailmasta turmeluksen,
ahdistuksen,
kotihinsa pyrkimään.

3.
Purjeisiini tuulta anna,
mua kanna
meren yli mailleni.
Pidä, Jeesus, itse perää,
Herra, herää!
Muuten hukkuu haahteni.

4.
Auta, pakohon kun kerran
yli virran
Baabelista riennämme,
että kotimantereilla
kanteleilla
soivat kiitosvirtemme.

5.
Siellä riemun maassa taivaan
alta vaivan
päästyä sua kiitetään.
Siell' ei aalto uhkaa laivaa,
synnin vaivaa
siell' ei itke yksikään.

6.
Siell' on kirkas lasimeri,
pyhä veri
kiitosvirtenämme on.
Siellä aina Jumalalle,
Karitsalle
ylistys soi loputon.


7.
Sydän hämmästyypi näissä
ilohäissä,
lunastetut riemastuu.
Yljän eteen ihmeissänsä
ystävänsä
kasvoillensa kumartuu.

Elsa Christina Holmsten viim. 1735. Suom. Johan Wacklin 1736. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893. Virsikirjaan 1938.

 

 

 

 

 



Kommentit

  1. Ostin joitakin vuosia sitten miehelleni joululahjaksi soinnutetun virsikirjan, mutta melkein itselleni olen sen ominut ja käyttänyt luokassa päivänavauksissa virsiä laulaessamme. Olen vasta aikuisiällä saanut pianonsoiton opastusta, joten soinnut ne ovat minunkin soittoehtoni. Viime keväänä ostimme sitten toisenkin sointuvirsikirjan, niin että molemmille piisaa.
    Musiikki todella voi hoitaa. Tuo lainaamasi virsi on yksi rakkaimmistani,se oli aikanaan kotiseurakunnassani konfirmaatiovirtenä vuosikymmeniä. Viettäessäni 50-vuotispäivääni yhteisvastuukonsertin merkeissä, se oli yksi kuorollemme valitsemistani lauluista.

    VastaaPoista
  2. Niin se hoitaa, musiikki!
    Tuo on todellista ylistystä tuo virsi. Hoitaa, hoitaa!
    Siunausta, Aila kuoro- ja koulutyöhön!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Unettomuus on mahdollisuus

Syntymäpäivä äidin, unhoon ei jäädä voi!

Kävellen terveeksi ja ehjemmäksi?