Simsonin elämä

Olen lukemassa Vanhaa Testamenttia Tuomarien kirjasta. Simsonin elämää mietin.

Jumala oli valinnut tämän jo ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa. Äiti sai ohjeet enkelin kautta, ettei lapsen tukkaa saa leikata eikä äiti saa juoda viiniä odotusaikanaan eikä syödä mitään saastaista.

Lapsen synnyttyä Raamattu kertoo:

Poika kasvoi,
ja Herra siunasi häntä.
Tuom 13:24

Herran Henki alkoi vaikuttaa hänessä...

Aikuistuttuaan Simson halusi ottaa vaimon vihollismaasta, filistelaisista. Vanhemmat eivät innostuneet asiasta. Raamattu kertoo:

Mutta hänen isänsä ja äitinsä eivät tienneet,
että tuli Herralta.

Herra näet etsi aihetta filistealaisia vastaan,
sillä filistealaiset hallitsivat siihen aikaan Israelia.
Tuom 14:4

Simsonin elämä oli inhimillisesti katsoen onnetonta. Mutta se oli Jumalan tie hänen kohdallaan. Emme tiedä, mitä Simson ajatteli, pitikö hän itse elämäänsä epäonnistuneena, vai näkikö hän, että Jumala on hänen kanssaan.

Simson luotti ja uskoi Jumalaan. Hän huusi avukseen Herraa:

Herra Jumala, muista minua ja vahvista minua vielä tämän kerran,
oi Jumala,
että saisin kostetuksi filistealaisille molemmat silmäni yhdellä kertaa!
Tuom 16:28

Näyttää, että Simson ei niinkään ajatellut palvelevansa Jumalaa ja siksi tuhoavansa filistelaiset. Oli hän tosin kansansa tuomari. Simson näyttää vain elävän omaa elämäänsä ja Jumala toimii hänen kauttaan pelastaakseen ja siunatakseen kansaansa.

Minäkin saan elää elämääni parhaalla mahdollisella tavalla, sen ymmärryksen mukaan, minkä Jumala minulle antaa. Hänen asiansa on, miten hän minua käyttää. Se ei oikeastaan ole minun asiani.

Simson oli ollut Israelin tuomarina 20 vuotta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Unettomuus on mahdollisuus

Syntymäpäivä äidin, unhoon ei jäädä voi!

Kävellen terveeksi ja ehjemmäksi?